אימון קבוצתי 

יחסים ותקשורת בין היחיד והקבוצה

אימון קבוצתי 

בתי ספר יסודיים

יחסים ותקשורת בין יחיד והקבוצה

בתוך מערכת חיים עמוסה ומלאת גירויים ילדים וילדות זקוקים לשקט פנימי ושלווה כדי להיות ולפעול. התוכנית מפנה את תשומת הלב למיומנויות הבסיסיות המקנות חוויה של מסוגלות והצלחה: לשבת (ישיבה שקטה), לחוש, להתבונן, להקשיב, לחשוב ולהתבטא. זוהי דרך חדשה, מפתיעה ומעוררת השראה המאפשרת לילדים ולילדות להיות קרובים לעצמם, לפתח את יכולת הביטוי, הקשרים החברתיים, הביטחון, החשיבה, ההקשבה, הניתוח, החמלה ולהיות תרומה משמעותית לעצמם ולסביבה.

כשאדם ער לעצמו הוא ער לעולם כולו

התכנית מאפשרת לתלמידים צמיחה, התפתחות ואיזון בים כל תחומי החיים: במישור ההישגי, לימודי, חברתי ואישי באמצעות התבוננות ותרגול של הרגלי חשיבה והתנהגות, הבנה של תהליכים רגשיים, חשיבה יצירתית ורכישת מיומנויות בשפה, תקשורת והקשבה.

ישנם ארבעה רבדי חיים מהותיים שאותם חשוב לנו לטפח, לשפר ולחדד בתהליך העבודה ב:

מנטאלי: זיכרון – שפה, יכולת ניתוח, מודעות, חשיבה ביקורתית, היקשים והסקת מסקנות, דיוק יכולת הביטוי,  חשיבה חיובית, והרחבת גבולות האפשר.

פיזי:  הגיון –  חוקיות, סדר, גבולות, אחריות, און, גוף פיזי, חשיבה לוגית, הפרדה בין עובדות לפרשנות.

רגשי \ תחושתי: גוף – הכרות עם תחושות הגוף, תגובות פיזיולוגיות, שיום של רגשות, חיבור לתחושות הגוף, אינטואיציה וקבלת החלטות, להיות קרוב לעצמך, אותנטיות, פתיחות, שיתוף, תקשורת בלתי אמצעית ומיומנויות חברתיות.

רוחני:  דמיון משמעות, יצירתיות, כושר המצאה, אלתור, חשיבה סובייקטיבית.

התכנית הינה בינתחומית ומאפשרת לנו להיעזר בדיסיפלינות שונות כדי להפוך את חוויית האימון לאפקטיבית, דינמית, מגוונת ומסקרנת עבור התלמידים.

התכנית משלבת בין:

אימון ופסיכולוגיה: מי אני? איך נראה העולם מנקודת המבט שלי? שפה, ותקשורת יעילה ככלי עיקרי לצמיחה, התבוננות על הרגלי חשיבה, רגשות והרגלים פיזיים.

ניהול ויזמות: סדר וארגון, ניתוח מצבים, שיפור וייעול דרכי חשיבה, מובילות, רעיונאות, סגנונות תקשורת.

תיאטרון, תנועה ואומנות: תנועה, למידה דרך הגוף, תרגול ישיבה שקטה (מדיטציה), חשיבה יצירתית , עמידה מול קהל, העברת מסר, טקסט, סאב טקסט,  עבודה עם רגשות ומערכת החושים.

 

  •  מטרות:

יצירת מרחב קשוב, הרמוני ובטוח המאפשר שקט פנימי ורווחה אישית לתלמידים להיות ולפעול. מרחב בו יוכלו תלמידים לקדם מטרות ברמה האישית, החברתית והלימודית ולבטא את האיכות הגדולה שלהם, לגלות מיהם, מה הם רוצים ולפעול בכיוון לשם.  התהליך נועד להקנות לתלמידים מיומנות של הקשבה, מודעות ושפה המאפשרת  עניין וסקרנות במפגש שבין התלמיד לעולם שסביבו: הבין אישי, ההישגי והרגשי.

  • למי התכנית מיועדת:

התכנית מיועדת לעד 20 תלמידים.

כיתות ד', ה' או – ו'.

זו יכולה להיות כיתה אורגנית או אוסף תלמידים מהשכבה.

בחירת התלמידים תיערך יחד עם יועצת ומרכז שכבה.

  • מבנה התכנית:

12 מפגשי קבוצה שבועיים של שעה וחצי. שני שיעורים רצופים.

היחיד והקבוצה – אימון ילדים

 

  • על התהליך בין היחיד לקבוצה

המטרה הראשונה הייתה להפוך את מגוון הילדים לקבוצה, לסוג של קהילה תומכת וחזקה, לקבוצה שמכבדת את הפרט באמצעות הקשבה ומחויבות לערכי הקבוצה. דרך משחקי הכרות, ביטוי, התבוננות, ערכים וגבולות עולים מורכבויות אותם הילדים פוגשים בחיי היום יום. תכנית האימון מאפשרת לילדים חוויית למידה אחרת, אישית וקולקטיבית ובה הילדים יכולים לשתף, לשקף ולמצוא את שייכות חדשה בתוך הקבוצה.

תהליך הלמידה הוא תהליך של חוויה וחקירה. אנו רוצים לאמן ילדים להבחין בתנועה של עצמם, הרגשית, המנטאלית, השפתית. איכות השפה בחדר תמיד מכבדת, ישירה ונאותה. התהליך בנוי מהפרט אל הקבוצה וחזרה אל הפרט אל הביטוי האינדוודואלי בהשפעת התהליך הטרנספורמטיבי.

תהליך העבודה מובנה וכולל הפעלות, משחקים, שיחות עומק ולצד זה תהליך ההקשבה למה שמתרחש כאן ועכשיו זוכה תמיד להדהד בתחילת כל מפגש בחוויית השיתוף.

עיקר התרגילים עסוק בהתבוננות ולמידה של מיומנויות בתקשורת, בחשיבה ובאינטיליגניציה רגשית – וכולל סובלימציה, חשיבה יצירתית, המחזה פיזית, עבודה עם הגוף, שיחות על פי נושאים (הצלחה, יחסים חברתיים, שליטה ואיבוד שליטה, שפה ותקשורת, בדידות, כעס ורגשות מאמללים, יושר, ערכים, חלומות, אהבה).

משוב תלמידים יסודי (כיתות ג' – ד' – ה'):

  • בלי האימונים הייתי מפריע עכשיו אני מקשיב יותר, למדתי להירגע ולדבר על רגשות.
  • אין לי ממש לפחד יותר מלחץ חברתי.
  • אני סומכת על עצמי.
  • עוזר לי להתרכז ואיך להקשיב.
  • למדתי להתאפק ולא לקלל, מתייחס יותר טוב לחברים יותר רגועה, פחות כועסת, מסתדרת יותר טוב עם החברות שלי , הסברתי להן מה עושים בכיתה והן מקשיבות לי.
  • הייתי מאוד כועסת ולא מקשיבה, למדתי להירגע אני משתמשת בשיטות שלמדנו.
  • כשהיו אומרים עלי שאני עצבני הייתי מתעצבן, היום אני יותר רגוע והולך מהמקום.
  • למדתי לשים לב למחשבות שלי וזה עוזר לי להתרכז בלימודים.
  • שאני יכולה להאמין בעצמי ולסמוך על המשפחה שלי.

 

  • הבנתי שיש לי סיבולת גבוהה גם להקשיב וגם לשבת זמן ארוך. שמחתי על זה שהרבה סכסוכים נפתרו בכיתה ויש הרבה יותר גיבוש בין הבנים לבנות והאווירה טובה.
  • מאוד נהניתי, למדתי לשתף ולעמוד מול קהל ופשוט לשתף. אני מבינה היום שלפעמים פשוט צריך להוציא את הדברים החוצה ולא תמיד לשמור כי זה מפריע.
  • השיעור פיתח קשרים חברתיים בין כל הכיתה והיה מאוד מיוחד. כל פעם שבאתי לשיעור לא ידעתי מה יהיה וזה עשה אותי סקרן ומתרגש.
  • למדתי על עצמי שכדי לפתח קשר חברתי אני חייב להשתתף יותר ולפתוח את הקול שלי.
  • הכי חשוב לי שהשיעור ימשיך בשנה הבאה.
  • הרגשתי שמותר לי לדבר בשיעור ושאני חכמה ויש לי חברים. היה לי כיף כמעט בכל השיעורים והיה לי כיף שהכיתה עכשיו מגובשת וילדים לא עושים דברים רעים אחד לשני.
  • אמא שלי אומרת שעברתי מהפך, אני משוחררת ופחות עצבנית וגם השתפרתי בלימודים.
  • למדתי שאם אני רוצה ומתאמצת אני יכולה להגיע להישגים גבוהים.
  • אני חושבת שלמדתי להכיר את עצמי יותר טוב, נהניתי מאוד מהשיעור, זה השיעור שאני הכי אוהבת. הרגשתי שמקשיבים לי ושיפרתי את הקשרים החברתיים בכיתה. אני יודעת שצריך להקשיב לאדם השני עד שיסיים לדבר ורק אז להתחיל לדבר
  • השיעור קידם אותי ברמה האישית ואני חושב שיש לי היום יותר ביטחון עצמי.
  • שיעור עוצמה זה השיעור שאני הכי אוהבת, כיף לי שאני לא יודעת מה יהיה בשיעור, שאני לא יודעת איפה נשב, אם יהיה אור או חושך, אם נדבר או נשחק. כיף לי לצחוק עם החברות או לדעת שאני ילדה שאוהבים ושאני חכמה. למדתי לדבר יותר טוב וגם להקשיב.
  • למדתי שיש לי כוח רצון ושבדרך כלל אני אוהבת לזוז ולא לשבת אפילו חצי דקה בשקט. אבל בשיעורים הצלחתי בישיבה השקטה לשבת 11.5 דקות בלי לזוז . זה היה שיעור מיוחד עם הרבה דימיון ואהבתי מאוד את השיעורים שהיו לנו בחושך. אני רוצה להוסיף שמאוד נהניתי בשיעור והייתי רוצה להמשיך אותו עד סיום תיכון.
  • למדתי בשיעור שצריך להקשיב לאחרים כדי לדעת יותר דברים. ושאם אני מאמינה בעצמי אני יכולה להצליח. שיחקנו משחקים שגם מלמדים אותנו משהו כמו לבטוח באחרים וזה היה לי חשוב.
  • הכיתה לפני השיעור הייתה סגורה ואף אחד לא סיפר על הבעיות שלו. אחרי התהליך פתאום כל אחד סיפר על הבעיות שלו והסודות של כולם התגלו (כמעט כל הסודות) וכולם התחילו להיות יותר מצחיקים.
  • למדתי בשיעור להקשיב יותר לאחרים ולמדתי לחשוב בצורה שונה. היום אנחנו בכיתה יותר מקשיבים אחד לשני ויש יותר אפשרויות
  • אני מאוד אוהב את השיעור והוא שיפר לי את השנה שלי, יש לי הרבה יותר בטחון לדבר ולמדתי גם איך להירגע ולהקשיב לעצמי. אני מרגיש יותר בטוח בכיתה בגלל השינוי שעברנו והיום אני יודע מי שקרן ומי לא. למדתי לבטוח בעצמי ולהאמין בעצמי.
  • השיעור היה מיוחד על זה שהוא פותח אפשרויות ומסקרן ומראה מה אנשים חושבים ומרגישים.
  • למדתי בשיעור איך לכבד את המורה ואת החברים שלי לכיתה ולהקשיב למה שאומרים ולא לזלזל. למדתי שבלימודים או בכל דבר שארצה לעסוק בו אוכל להצליח.

נשמח לשמוע מכם

חוויות

"היום אני מבינה כמה אני יותר מודעת לעצמי, למה שקורה סביבי, הכל נראה לי הרבה יותר פשוט. ממש התחברתי לעצמי, תודה על הכל !"

"הצלחתי להבין ולהכיר את עצמי כמו שאף פעם לא חוויתי, אני מרגיש כאילו פירקתי והרכבתי את כל החלקים שלי ביחד, אני הגרסה המשודרגת של עצמי. אני מרגיש  יותר שלם, ממוקד וחזק,...

"למדתי המון על מערכת היחסים עם אמא שלי, והבנתי שהיא הכי דואגת לי והכי חשובה לי. התקרבנו מאוד בזכות התהליך, ואני הרבה יותר רגועה וטוב לי"

"פתאום הבנתי כמה הייתי תקוע, ועצבני ובודד. פתאום יש לי חברים, למדתי להתקרב  וזה ממש משנה את הכול"

"אני מרגיש שממש השתניתי, פתאום הכל הרבה יותר ברור לי, למדתי לדאוג לעצמי, למדתי לדבר על דברים שחשובים לי וגיליתי שממש מקשיבים לי"

"הפסקתי להאשים אחרים והבנתי שהכל תלוי בי ושאני יכולה לשפר את המצב שלי, גם בלימודים וגם בבית."

"הבנתי שמערכת היחסים שלי עם אבא שלי תקועה ולמדתי להתקרב אליו במקום כל הזמן לכעוס. זה הוריד לי המון מתח בחיים, אני מרגיש פתוח וחופשי יותר. תודה על הכל "

"במקום לשקוע בעצבות, אני מעכלת דברים וחושבת על זה בצורה הרבה יותר בוגרת מאשר פעם, זה מעורר אותי, למדתי להתמודד עם כישלון ואני חושבת יותר על הדרך ופחות על התוצאה הסופית. בעקבות זה הציונים שלי ממש השתפרו ואני יודעת שאני יכולה  הרבה...
WordPress Video Lightbox Plugin