כבר 12 שנה שאני מאמן, מנחה ומלמד בני נוער – הקשבה חופש ויצירתיות.
אתמול הייתה לי חוויה מכוננת, מרחיבת דעת ולב. הבנתי קצת יותר, מה החומר ממנו עשויים החלומות של הדורות הבאים.
נפגשתי, כמידי שבוע, עם כיתה של תלמידים בכיתה י', במסגרת תהליך האימון שלהם.
בתחילת המפגש, ביקשתי מהתלמידים להשלים אינטואיטיבית את המשפט, החלום שלי הוא…

אחד אחרי השני, עם המון סבלנות, הקשבתי וכתבתי את כל מה שאמרו על הלוח. בסוף, התיישבתי על ידם, והתבוננו יחד על הדברים שאמרו.
הלוח היה מלא, בווריאציות שונות של 'חלומות' דומים.
כמעט כל התלמידים, למעט שניים, ביטאו בעקביות ובישירות את חלומם להצליח בחיים, להתפרנס, להצליח לעבוד במה שהם אוהבים.
הסתכלתי על זה עוד דקה, ושאלתי האם הם מבחינים במשהו?
אחד אמר שלכולם כנראה חשוב להצליח, אחר אמר שכולם מאוד שאפתניים, זה יפה, לא?
זה שיושב בצד ותמיד נראה אדיש למה שמתרחש, אמר שהחלומות שהם תיארו משעממים ולא מרגשים.
לקח רגע אבל השאר הסכימו.
אני מודה שאני קצת מבולבל אמרתי.
מצד אחד, אני לא בטוח שכתובים פה חלומות, לי זה נראה לי יותר כמו מטרות. מטרות שיש להם ערך חשוב, ראלי, אך הצלחה היא יותר מטרה ראויה ככל שתהיה, אך היא לא חלום.
אני מנסה להבין עם עצמי, מה החלומות שלכם מבטאים יותר, את הרצון להצליח או את הפחד מלהיכשל.
חלומות הם בדרך כלל אישיים, ספציפיים לחולם. אני מרגיש כאילו הייתי יכול להחליף את מה שאמרתם
ב..אני מקווה שבעתיד יהיה בסדר!
מניסיון חיי הקצרים הבנתי, כי אנו מצליחים במה שאנו מתמסרים אליו, מוסרים בו את הלב, אם זה בזוגיות, ביחסים חברתיים, בקריירה או בכסף.
בעולם שבו הצלחה הפכה לחזות הכל, אנחנו שוכחים לפעמים שהצלחה היא בסך הכול תוצר לוואי של משהו אחר, הרבה יותר משמעותי ועמוק.
ויקטור פרנקל בספרו 'האדם מחפש משמעות' אומר על הצלחה :
״אל תכוונו להצלחה – ככל שתכוונו אליה ותהפכו אותה למטרה, כך תחמיצו אותה. כי את ההצלחה כמו האושר, לא ניתן לחפש, עליה לנבוע… כתופעת לוואי של התמסרות למטרה גדולה מהאדם״
היה פתאום כזה שקט כבד. ואחריו צחוק של שחרור מתח. צחקתי איתם, ואז שוב היה שקט.
נתתי לשקט המטריד הזה להדהד. אחד התלמידים אמר שזה מדכא אותו שאלה החלומות שלהם.
ותלמיד אחד הוסיף, שאלה חלומות אגואיסטים ואין בהם שום נשמה, כל אחד רק חושב על ההצלחה הפרטית שלו, שזה קטן כזה, הישרדותי.
תלמידה אחרת הוסיפה " זה לא חלומות של נעורים, אלא של מבוגרים"
ממה עשויים חלומות של נעורים?
"חלומות של נעורים יש בהם תקווה, תמימות, הם רוצים לשנות את העולם, להשפיע, לתקן, ללכת נגד הזרם, לצעוק אני כאן!" לאט לאט כולם שינו אנרגיה, והתחילו לחשוב מה באמת החלום שלהם.
אני רוצה לשאול אתכם, אם היינו מזמינים לכאן אורח שיתבונן על הלוח, עם החלומות שלכם שכתובים פה ונשאל אותו שאלה פשוטה, ״באיזה עולם/מציאות חיים הנערים והנערות בני 16 האלו, שאלו החלומות שלהם״?
עולם מלחיץ קרא מהשורה האחרונה, תלמיד. מישהי הרימה יד בנימוס ואמרה , זה נראה כאילו שהם חיים בעולם לא בטוח. שהחיים בו יקרים מידי ודברים בסיסיים הופכים לחלומות שקשה לממש.
תלמיד אחר הוסיף, אנשים בעולם הזה הם עבדים לכסף, ולא עושים מה שהם רוצים.
זה עולם שנעלמת ממנו התמימות, שבו אנשים טובים ומוכשרים מוותרים על החלומות שלהם בלי לשים לב, רק כי הם מפחדים להיכשל, ומתפשרים על חיים שהשאיפה בהם היא לשרוד! אחרים דיברו על יוקר המחיה, על זה שהחיים לא יציבים, על מחיר הכישלון והפחד ממש להיכשל ולהיות מושא ללעג או אכזבה של ההורים.
אתם יודעים, הרבה יותר קל לשכנע אדם שהוא לא מספיק טוב, שהוא לא יפה, לא חכם, שהוא בינוני, לא מיוחד ויש מלא כמוהו, שהחיים קשים. שתמיד יש סיכוי שמשהו לא טוב יקרה.
הרבה יותר קשה לשכנע אתכם באמת, להאמין שאתם גדולים, שאתם מוכשרים, יפים, חכמים ומסוגלים, ואתם באמת כאלה, כל אחד ואחד מכם.
אני מאמין בזה, זה מפעל חיי לאפשר לכם לפגוש את הגדולה והרצון הייחודי שלכם.
העיצוב האנושי שלנו בני האדם הוא גדול, הוא ענקי, תראו לאיזה הישגים האנושות הגיעה, כמה אנשים בודדים שהאמינו, השפיעו ופרצו דרך בתחומים כמו המדע, הכלכלה, העיצוב, האמנות, המוסיקה, הפסיכולוגיה, הרפואה, המחשבים והספורט.
יש לנו יכולות שאנחנו לא מודעים אליהם, וכדי לגלות אותם אנחנו צריכים להקשיב מבפנים, להתמסר למי שחשוב לנו להיות.
אתם יודעים איך אדם יודע שהוא עונה לייעוד שלו?
כשהתרומה של מה שהוא עושה לסביבה היא הגדולה ביותר. זה הסימן שהוא במקום הנכון, אך זה יכול לקחת גם שנים.
חלומות דורשים תרגול אינטואיטיבי, דמיון, לדבר עם עצמך שעות ארוכות.
אני רוצה לתת לכם תרגיל, תרגיל בהתעוררות.
הגשתי להם דפים חלקים וביקשתי שיכתבו במעלה הדף, השנה היא 2031.
את התרגיל יש לכתוב בלשון הווה. ואתם יכולים להיות בו מי שתרצו, אין מגבלות.
אני מבקש שתכתבו איך נראים החיים שלכם בעוד 15 שנה.
בשלב הראשון –הווה – תכתבו איפה אתם גרים, מה אתם עושים וכו' ?
בשלב השני – עבר – תכתבו איך הדברים התגלגלו ב-15 שנה האחרונות, איך דבר הוביל לדבר, מה למדתם, איפה טיילתם, מה חוויתם, איזה קשרים ביססתם, חברתיים וזוגיים, מה גיליתם על עצמכם?
החלק השלישי- עתיד – תספרו מי אתם היום, בעתיד ב-2031, עם מה אתם מתמודדים, מה מטריד אתכם, למה אתם שואפים וכו'
בחלק הרביעי – החלק הזה הוא רשות, תנסו לראות אם אתם יכולים לכתוב מה התרומה שלכם לסביבה, לעולם, לאנשים שסביבכם.
הוספתי אמרה של פול ואלרי, משורר ופילוסוף צרפתי
"הדרך הטובה ביותר להגשים את החלומות שלך היא להתעורר"
התלמידים אמרו שהם לא יודעים על מה לכתוב, אחרים שאלו אם אפשר להציג את זה בעל פה, אחר אמר שהוא לא טוב בדברים האלה. אני לא יודעת איפה להתחיל אמרה בפרצוף חמוץ תלמידה אחרת.
דווקא תלמידה אחת הייתה מאוד נרגשת וענתה בהתלהבות.
. "אני יודעת שאני רוצה להשפיע על המוזיקה הישראלית ולשחק ולכתוב סדרות נוער מעולות, וגם שההורים שלי יהיו גאים בי שהלכתי נגד הזרם והצלחתי"
****
הזמנתי את אחד התלמידים לשבת מולי, לפני כל הכיתה כדי לתת דוגמא לחזון אינטואיטיבי.
שיהיה קל יותר לאחרים להיפתח.
הוא התיישב מולי ופתחתנו בשיחה לפני הכיתה.
תאר לך שאתה פוגש אותי 15 שנה מהיום ואני שואל אותך מה העניינים, מה איתך? עכשיו תאלתר, תמכור לי סיפור, כמו שחקן.
הוא התחיל לספר לי שהוא מטייל בעולם כבר שמונה שנים עם בת הזוג שלו ושהוא כותב על זה ספר, ועכשיו הוא בארץ בשלבי עריכה.
על מה הספר שאלתי?
על ההתמסרות לחופש עם מינימום רכוש. על זה שאפשר ליהנות מהחיים כל הזמן, לחיות אותם בהווה, להסתפק במעט ולזכות בכל מה שיש לחיים להציע. הוא התחיל לגולל את הסיפור, איך הכיר את בת הזוג שלו איתה עבר יחד מאפריקה, לאסיה, לאוסטרליה ולבסוף לאמריקה. הוא סיפר שלא תמיד היה קל והיה המון בלבול, לפעמים הוא כל כך התגעגע ורצה לחזור לארץ, אך משהו תמיד גרם לו להמשיך. רציתי לנהל חיים אחרים מההורים שלי, למדתי המון מידע בדרך אבל יותר מכל למדתי מאנשים, פגשנו בתרבויות שונות ולמדו מהם המון על מזונות, צמחי מרפא, וקהילה. שנים אני מתבשל מה לעשות עם זה ועכשיו יש את הספר ואני רוצה בעתיד להקים גינות למזונות וצמחי מרפא על גגות בעיר וככה לחבר בין האנשים.
מה התובנה הכי גדולה שלך מהמסע הארוך הזה?
תמיד מחפש את הפשוט, לא להפוך דברים למסובכים מידי וזה קורה רק כשיש קהילה שמאמינה ורוצה לחיות חיים דומים יחד. הפשוט הוא יפה והוא משאיר אותי סקרן ומלא חלומות טובים.
פעם הייתי נורא ביקורתי וקשה עם עצמי, אמנם לקח לי הרבה שנים, אבל למדתי לחיות אחרת ואני מרגיש שמצאתי לי מקום בעולם וזה הכי חשוב, להיות מאושר.
****
ביקשתי מהתלמידים שיישבו לכתוב, כל אחד מצא את השקט שלו לכתוב.
והחל לש בדמיון שלו, את החומרים מהם עשויים חלומות.
******
לפניכם חלק ממה שהחברה הנהדרים האלה כתבו, ודברו עליהם בכיתה. חלומות נרגשים של הגשמה, אהבה ותרומה לסביבה.
הם כמובן אישרו את הפרסום של מה שכתבו.
*****************************************
אני ביולוגית ימית. זה משלב בין האהבה שלי – הים, לצד החזק שלי ביולוגיה. בעלי ואני גרים מחוץ למרכז ויש לנו חצר גדולה. הוא גולש ובמאי סרטים דוקומנטריים (גם חתיך וגם חכם), רצינו לגדל את הילדים שלנו במקום רגוע. יש לנו תינוק שקוראים לו ים, הקמנו יחד עם עוד חברים, מעון יום חקלאי, שמיוחד בשיטת חינוך מוקדמת של חשיפת תינוקות לטבע משלב הינקות.
****
אני מנהל חברה משפיעה מאוד על ישראל ועל העולם. אני נשוי עם שני ילדים ואנחנו גרים במגדלי yoo בתל אביב, בקומה האחרונה. אנחנו נוסעים הרבה לחו"ל, ואנחנו משפחה חמה אוהבת ותומכת…..
הדברים החשובים בשבילי ביותר הם קודם כל לעזור כמה שיותר לסביבה, על ידי תרומות כספיות והקמת אגודות ורשויות אשר יעזרו לסביבה בצורות מסוימות כמו חינוך וטכנולוגיה.
****
אחד כתב שהוא ואשתו העתידית מנגנים בפילהרמונית של ניו יורק ושהוא מלמד את הבן שלו בן ה6 צ'לו, הם נוסעים יחד שלושתם לסיורי הופעות של התזמורת וככה זוכים לראות עולם. הוא התחיל בתזמורת צה"ל ולמד ב'לה סורבון' שם פגש את אשתו. הוא כתב "אני רוצה להיות מהחצוצרנים הטובים בעולם" והדרך בה אני תורם לסביבה זה שאני תמיד מפנה זמן להיות מורה לחצוצרה.
****
תלמידה מוכשרת סיפרה שהיא מדענית לחקר המוח, למדה תואר ראשון בתל אביב ותואר שני באירופה, שם הכירה את בעלה. לפני שנתיים חקרה על מרכיבים רגשיים במוח והיא מפתחת את זה במחקר עם חברת רובוטים גדולה, כדי להרחיב את תחום ידע האנושות, ולבנות רובוטים מלאכותיים שיש להם אינטליגנציה רגשית. זה כמו לייצר מוח אנושי לרובוטים. עם הרובוטים האלה האופציות הם בלתי נגמרות, ונוכל להגיע למקומות שאף אדם לא יכול להגיע אליהם כמו החלל או לתוך גרעיני התאים. ואולי כך נמצא כוכבים אחרים מהם נוכל להפיק דברים שחסרים לנו בכדור הארץ.
****
תלמיד אחר, תלמיד מצטיין וצנוע, הפתיע את כולם. " אני גר במרכז תל אביב עם אשתי נועם ובני יותם, אני עובד עם בני נוער יתומים ונוער בסיכון ואני מטפל בהם גם בעזרת שיחות וגם אני מלמד אותם מוזיקה. החלום שלי הוא בסופו של דבר לכתוב יצירות, ונגינות ולהיות מישהו מפורסם בתעשייה. כשחזרתי מהטיול בדרום אמריקה התחלתי לעבוד בהרדוף ובעוד מקומות וכך התגלגלו דברים ופתחתי מעון משלי לנוער בסיכון"
****
אני היסטוריון הרפתקן שמגלה תרבויות ישנות שננטשו ונעלמו מההיסטוריה. לאחר שירות צבאי בגולני, למדתי ארכיאולוגיה והיסטוריה בהרווארד. סיימתי בהצטיינות ושלחו אותי למחקר ברחבי העולם לגלות תרבויות וערים שנעלמו כמו אטלנטיס, שהנרגילה וליברליה שנחשבו אגדות. כך הכרתי את אשתי, יצאנו למסעות בעולם בחיפוש אחר דברים חדשים. התגליות שלנו נחשבות כתגליות ענקיות וקיבלנו על כך פרסים.
****
אני שחקנית וזמרת מפורסמת ומשפיעה בארץ. אני כוכבת נוער ויש לי שלושה אלבומים מצליחים. אני נשואה לבעלי המדהים וגרה בבית פרטי ויפה עם טרמפולינה.
הייתי בלהקה צבאית וזו הייתה חוויה מדהימה,, בגיל 20 הייתה הפריצה שלי בסדרת נוער. כשהשתחררתי הלכתי ללמוד בטכניון הנדסה כימית כמקצוע נוסף שאם לא ילך לפחות יהיה לי מקצוע. היום אני כוכבת נוער שמשפיעה לדעתי מאוד לטובה על הנוער בישראל. המוסיקה שלי מתוחכמת ומושפעת מהמוסיקה הישראלית שאני אוהבת.
****
כשהגיע הצלצול אחרי שעתיים, הם לא רצו לקום, שבוע אחר כך הקראנו את מה שכתבו, וקצת חקרנו מה זה מבטא על מי שהם היום, על מה שחסר להם, ממה הם נמנעים, ועל הדרך בה הם חווים את החיים.
בסוף ניגש אלי אחד התלמידים ואמר, שהתרגיל הזה הוציא ממנו דברים שהוא לא היה מודע אליהם, אף פעם לא חשבתי על העתיד באמת, או על מה החלום שלי. אולי בגלל שלא חשבתי שזו ממש אפשרות, ולא שאלתי את עצמי באמת מה אני רוצה.
היום הבנתי שיש הרבה דברים שאני רוצה. ואני יכול להמציא אותם כל יום, הבנתי, שעד עכשיו הדחקתי אותם כדי שאני לא אצטרך להתמודד עם לנסות להשיג אותם. עשית לי חשק, התרגיל הזה עשה לי חשק, לחלום!
כשמישהו מספר לך על החלומות שלו, הזמן נעצר, וישנה תחושה של רגע מיוחד, ששניכם כך אתה מאמין, לא תשכחו. אולי אפילו רגע של פעם בחיים.
הייתם צריכים לראות את החיוך שלי, בדרך לאוטו… יש ימים כאלה, שהכול די רגיל, אבל מתאים במידות, לא גדול ולא קטן מידי, לא משנה סדרי עולם, אבל משפיע.
הכול כפי שהוא, גם אם רחוק ממושלם. אין התנגדות, וישנה השלמה.
שמחה קטנה בלב, והוקרה על מה שיש.

WordPress Video Lightbox Plugin